استفاده از متفورمین خطر مرگ را برای بیماران مبتلا به COVID-19 و دیابت کاهش می دهد

بر اساس مطالعه ی متنوع نژادی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، استفاده از داروی متفورمین از قبل از تشخیصCOVID-19 ، با کاهش سه برابری مرگ و میر در بیماران COVID-19 مبتلا به دیابت نوع 2 همراه است. دیابت یک بیماری هم آیند قابل توجه برای COVID-19 است. دکترAnath Shalev ، مدیر مرکز جامع دیابت UAB و رهبر این مطالعه گفت: اثر مفید متفورمین حتی پس از اصلاح سن، جنس، نژاد، چاقی و فشار خون بالا یا بیماری مزمن کلیوی و نارسایی قلبی همچنان مشاهده شد.

وجود نتایج مشابهی در جمعیت های مختلف از سراسر جهان - از جمله چین، فرانسه و تجزیه و تحلیلUnitedHealthcare - نشان می دهد که کاهش مشاهده شده در خطر مرگ و میر مرتبط با استفاده از متفورمین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و COVID-19 ممکن است قابل تعمیم باشد.

دکتر Shalev، می گوید: این که چگونه متفورمین پیش آگهی را در زمینه COVID-19 بهبود می بخشد هنوز مشخص نیست. یافته های UAB نشان می دهد که این مکانیسم ها ممکن است فراتر از هرگونه بهبودی در کنترل قند خون یا چاقی باشد، زیرا نه شاخص توده بدنی، نه قند خون و نه هموگلوبین A1C در مصرف کنندگان متفورمین که زنده مانده اند در مقایسه با افرادی که جان خود را از دست داده اند، پایین تر نبوده است.

دکتر Shalev، گفت: مکانیسم های تاثیرات مثبت مصرف قبلی متفورمین ممكن است شامل اثرات ضد التهابی و ضد ترومبوتیك متفورمین باشد.

این مطالعه که ابتدا در MedRxiv در دسترس قرار گرفت، اکنون در مجله ی Frontiers in Endocrinology منتشر شده است. شامل 25326 بیمار تحت آزمایش COVID-19 در مرکز مراقبت های عالی بیمارستان UAB بین 25 فوریه و 22 ژوئن سال 2020 بود. از 604 بیمار COVID-19 مثبت، 311 نفر آفریقایی آمریکایی بودند.

نتیجه ی اولیه در این مطالعه مرگ و میر در افراد COVID-19 مثبت بود، و ارتباط بالقوه با ویژگی های موضوع یا بیماری های همراه تجزیه و تحلیل شد.

محققان دریافتند که سیاه پوستان که فقط 26 درصد از جمعیت آلاباما هستند، 52 درصد از افراد کووید مثبت و فقط 30 درصد از افراد کووید منفی را تشکیل می دهند. در مقابل، فقط 36 درصد از افراد کووید مثبت سفیدپوست بودند، در حالی که سفیدپوستان 56 درصد از افراد با تست منفی کووید را تشکیل می دادند، و این امر تبعیض نژادی را بیشتر مشهود می کند. اگرچه در مرگ و میر میان افراد دارای تستCOVID-19  مثبت، تفاوت نژادی قابل توجهی مشاهده نشد.

دکتر Shalev، گفت: به نظر می رسد در گروه ما، تبار آفریقایی در وهله ی اول یک عامل خطر برای ابتلا به کووید-19 باشد تا مرگ و میر. این نشان می دهد كه هر گونه اختلاف نژادی مشاهده شده احتمالاً به دلیل خطر قرار گرفتن در معرض و عوامل اقتصادی اجتماعی خارجی، از جمله دسترسی به مراقبت های بهداشتی مناسب است.

به طور کلی نرخ مرگ و میر برای بیماران COVID-19 مثبت، 11 درصد بود. این مطالعه نشان داد که 93 درصد مرگ و میرها در افراد بالای 50 سال اتفاق افتاده است و مرد بودن یا فشار خون بالا با افزایش قابل توجه خطر مرگ همراه است. دیابت با افزایش چشمگیر مرگ و میر همراه بود، با نسبت شانس 3.62.

به طور کلی، 67 درصد از مرگ و میرها در این مطالعه در افراد دیابتی رخ داده است.

محققان اثرات درمان دیابت را بر نتایج نامطلوبCOVID-19 ، با تمرکز بر انسولین و متفورمین به عنوان دو داروی رایج برای دیابت نوع 2، بررسی نمودند. آنها دریافتند که مصرف انسولین قبلی بر خطر مرگ و میر تأثیری نمی گذارد.

با این حال، استفاده از متفورمین قبل از ابتلا به کووید-19 ، موضوع دیگری بود. استفاده از متفورمین به طور قابل توجهی احتمال مرگ را کاهش داد و میزان مرگ و میر 11 درصدی برای مصرف کنندگان متفورمین نه تنها با میزان مرگ و میر در جمعیت کلی با تست مثبت COVID-19 قابل مقایسه بود، بلکه به طور چشمگیری 23 درصد کمتر از مرگ و میر بیماران دیابتی بود که از متفورمین استفاده نمی کردند.

پس از کنترل سایر متغیرهای مداخله گر(covariates)؛ عوامل سن، جنس و استفاده از متفورمین به عنوان عوامل مستقل برای مرگ و میر ناشی از COVID-19 ظاهر شدند. جالب توجه اینست که حتی پس از کنترل سایر متغیرهای مداخله گر، احتمال مرگ - با نسبت شانس 0.33 - برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که متفورمین مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که متفورمین مصرف نمی کردند، به طور قابل توجهی کمتر بود.

دکتر Shalev، گفت: این نتایج نشان می دهد، که اگرچه دیابت یک عامل خطر مستقل برای مرگ و میر ناشی از COVID-19 است، اما این خطر در افرادی که متفورمین مصرف می کنند به طور چشمگیری کاهش می یابد که این احتمال را افزایش می دهد که متفورمین ممکن است یک تاثیر محافظتی در این جمعیت پرخطر ایجاد کند.

محققان اظهار داشتند که در مطالعات آینده باید به بررسی مکانیسم تاثیر محافظتی متفورمین و همچنین ارزیابی خطرات و مزایای درمان با متفورمین و ایندیکیشن های استفاده از آن در مواجهه با بیماری همه گیر COVID-19، بپردازیم.

منبع:

Frontiers in Endocrinology, 2021; 11 DOI: 10.3389/fendo.2020.600439

www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210114164004.htm